Styrketrening for hest - en viktig del av treningsopplegget!


15541630_10154949667251282_5439972526306735550_n

Hesten er jo virkelig en atlet – og naturlig et sterkt dyr – i alle fall i forhold til oss. Men det betyr ikke at ikke også hesten bør styrkes opp til å mestre de oppgavene den skal utføre. Og styrketrening er ferskvare. Utholdenhet – det kan faktisk henge i kroppen en stund – men styrke tar det ikke mange ukene å miste.

En av de aller viktigste grunnene til å trene styrke bevisst etter hva hesten skal jobbe med, er å forebygge skader. Spesielt med tanke på hvor mange leddproblemer hesten har, er det viktig at den har sterke og stabile muskler rundt ledd i beina og ryggen slik at disse har støtte og avlastning.

Et treningsprogram bør for å være godt – inneholde elementer av både styrke, utholdenhet, koordinasjon og balanse, restitusjon og eventuelt «task spesific» trening (teknikk).

Fordi hesten er et sturt dyr, og muskler veier mye, er det som regel mest fornuftig å bygge muskler som er sterke men som ikke nødvendigvis er kjempestore. Det går fint an å være sterk uten å ha store muskler volummessig.

m. Splenius med triggerpunkt

Før enhver styrketreningsøkt bør hesten varmes opp på et mer generelt grunnlag, for eksempel med jogging for å få i gang sirkulasjonen.

Det man må tenke på i et opplegg hvor man trener styrke er:

  • Hvor tungt skal hesten trene
  • Hastighet på bevegelsen
  • Antallet repetisjoner
  • Hvor ofte man trener

Alt må legges opp etter hvor man ønsker å styrke hesten og hva som skal være målet. Hesten må trenes opp gradvis – og i starten er det bedre med lite og ofte for så å øke mengden for hver gang men færre ganger i uken.

Man bør selvfølgelig fokusere på å ha en jevnt godt trent kropp på hesten, men spesielt de kroppsområdene som er hardt belastet i hestens hovedsport bør det legges fokus på.

Lavintensitetstrening vil aldri kunne forberede hestens kropp på tung jobb i konkurranser, så om den skal konkurrere eller av og til jobbe hardt, bør også treningen opp på dette nivået.

Intensiteten er viktig i styrketrening – ellers blir det rett g slett ikke styrketrening. Bære mer vekt, gå i brattere bakker, trekke tyngre, hoppe høyere..

Varigheten på treningsøkten trenger ikke å være så lang. Etter oppvarming og før nedjogging kan en treningsøkt med styrke ligge på rundt 20 minutter. Antall repetisjoner er gjerne viktigere enn tiden brukt – det er viktig at man repeterer nok ganger til at musklene faktisk blir slitne og at man kan se at det mot slutten av økten er tyngre for hesten å gjøre de siste repetisjonene.

Likevel er det viktig at man ikke presser hesten når den begynner å bli sliten. I det den begynner å bli synlig sliten, er det som regel nok. Fortsetter man da, tyder forskning på at skaderisikoen øker betydelig for bl.s. sener og ligamenter – og en sånn skade vil man jo IKKE trene på hesten.

Eksempler til måter å styrketrene på:

  • Ridning igjennom snø til over knærne (styrker fleksormuskler i beina)
  • Ridning i vann til over knærne (styrker fleksormuskler i beina)
  • Oppoverbakker: lår
  • Nedoverbakker: skuldre og fremside bakknær
  • Ri med vekter på beina (her skal kyndig person lære deg opp til hvordan du skal bruke dem)
  • Rytter på, styrker frempart
  • Trekke tungt styrker bakpart
  • Cavaletti – høye – styrker hoftebøyere og skulderpartiet
  • Gymnastikkhopping – kan gjøres på mange måter
  • og mye mer…..

Men vær obs:

Uansett hva du gjør med hesten din så bør kunnskap ligge til grunn. Dette er et eksempel, men du må igjen kunne vurdere din sport, din hest sine behov og hvilke øvelser som blir rett. Å trene hest er et stort konsept. Etterhvert tenker jeg å lage noen blogger med enkeltøvelser som er beskrevet i detalj slik at du som ikke har drevet med dette før, kan klare å sette i gang med noen enkle øvelser med hesten din :-)

Del gjerne med meg – styrketrener DU hesten din – og hvordan??

DSC_6409

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *